Hoewel we het ons bijna niet kunnen voorstellen, bestaat er natuurlijk een kans dat je de afgelopen jaren onder een steen hebt geleefd en nog nooit van het fenomeen Snapchat hebt gehoord. In dat geval is het gelukkig best makkelijk om uit te leggen: het idee achter Snapchat is dat je foto’s en video’s kunt plaatsen en sturen die maar voor een beperkte tijd te zien zijn voor je volgers.

Maar wist je dat deze app naast de populaire honden filter en nieuwe video chatfunctie ook oneindig veel mogelijkheden biedt op het gebied van marketing? Hoewel een eigen Facebook pagina ter promotie van je merk tegenwoordig vanzelfsprekend lijkt, blijft het idee om Snapchat in te zetten vaak uit. Best zonde als je je bedenkt dat de app maarliefst 300 miljoen actieve gebruikers telt..

Waarschijnlijk wíl je wel gebruik maken van deze hype, maar weet je niet precies hoe. Gelukkig zijn er een aantal bedrijven die een stapje voor zijn en het goede voorbeeld geven. Hieronder vind je dé tips en tricks die jou wellicht enthousiast maken om meteen na het lezen van deze blog een account aan te maken.

 

  • Kijkje in de keuken

Hoe gaat het er aan toe tijdens een fotoshoot van de nieuwe collectie? Of wat gebeurd er zoal op kantoor? Geef je fans een inside look en zet jezelf op de kaart met unieke content die ze nergens anders kunnen krijgen.

  1. Creatieve contest
    En nee, daarmee bedoelen we geen ‘like, share en win’ actie zoals dat op Facebook wordt gedaan. Wees origineel en daag je volgers uit om moeite te doen. Fanta heeft het in ieder geval helemaal begrepen.
  1. Take over
    Geef je account een dagje uit handen! Denk aan een BN’er of Nederlandse vlogger. Zo nam blogger Negin Mirsalehi op het account van Valentino je tijdens de Fashion Week mee naar alles wat er backstage en on stage gebeurde rondom de show. Resultaat: hun fans worden jouw fans.
  1. Interactie
    Geef je volgers een dag de mogelijkheid om vragen te stellen, geef een unieke kortingscode weg of deel hun eigen gemaakte foto’s. Zo laat je je volgers zien dat je ze waardeert. Bijenkorf geeft elke dinsdag stijladvies op basis van dilemma’s die hun volgers insturen.
  1. Neem je volgers mee
    Walibi Holland trakteerde eerder al op een ritje in de nieuwe achtbaan Lost Gravity en GoGo nam je mee naar Albufeira. Net alsof je er echt bij was..

Al met al, er zijn mogelijkheden genoeg. Wees creatief en houd het vooral lowkey! De foto’s of video’s die je plaatst hoeven écht niet perfect te zijn en over de beste kwaliteit te beschikken, daarvoor hebben we Instagram en Pinterest. Op Snapchat wordt puurheid en fun juist gewaardeerd.

Succes!