We kennen ze allemaal. De sprookjes van vroeger. Hoe een knappe prins de schone slaapster wakker kust of een jonkvrouw redt van een draak. Ook al zijn het fictieve verhalen, we onthouden ze allemaal. Wat helemaal niet zo gek is. Bij het horen van verhalen zijn er namelijk maar liefst zeven (belevings)gebieden in onze hersenen actief, terwijl er bij het horen van feiten maar twee delen actief zijn. Wetenschappers kwamen er op deze manier achter dat informatie die in verhaalvorm wordt overgebracht makkelijker te onthouden is. We krijgen er namelijk een beeld, beleving en binding bij. Dus waarom zouden we verhalen niet toepassen als marketingtool? Om in een wereld van continu schreeuwende, vergelijkbare marketingkreten toch een origineel verhaal te kunnen vertellen én de aandacht van je doelgroep te vangen. Graag neem ik jullie mee in de magische wereld die storytelling heet.

Het vertellen van verhalen is iets wat we al doen sinds de mensheid bestaat. Vroeger werd een verhaal overgebracht door een muurschildering, tegenwoordig via Instagram Stories. Het kanaal waarop de boodschap wordt verspreid verandert met de tijd, maar het middel is in de basis al eeuwen onveranderd gebleven. Storytelling wordt daarom ook steeds vaker toegepast in de marketingwereld om het verhaal van bedrijven te vertellen. Ookwel brand storytelling genoemd. Dus waarom achterblijven als er ook voor jouw bedrijf of merk een uniek verhaal is?

Maar waar begin je nou eigenlijk? Het kan misschien onmogelijk lijken om een aantrekkelijk verhaal over je product of dienst te vertellen. Zeker wanneer je iets aanbiedt wat op het eerste gezicht alles behalve uniek of speciaal is, maar met een paar simpele stappen ben je al snel op weg. Kijk bijvoorbeeld eens naar Telfort. Het product wat ze verkopen is in de basis niet speciaal, maar toch weten ze het op een leuke, boeiende manier over te brengen. Ook de kernwaarden weten ze goed over te brengen, namelijk; hoge kwaliteit tegen een voordelig tarief. In deze compilatie zie je hoe ze door middel van storytelling hun product promoten:


Telfort reclame compilatie

Enthousiast geworden, maar geen idee hebben waar je moet beginnen. Kijk dan even mee.

BASIC GUIDE VOOR STORYTELLING:

Stap 1: Wie is de doelgroep?

Voordat je de eerste woorden van je verhaal op papier hebt staan, moet je eerst bepalen voor wie je het verhaal schrijft. Wie is je doelgroep en op welke manier breng je het verhaal op hen over? Breng zoveel mogelijk informatie over je doelgroep in kaart. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de leeftijd, interesses, actief op welke social media kanalen, etc.

Stap 2: Wat is het doel van het verhaal?

Doelgroep helder? Mooi. In stap 2 ga je in kaart brengen wat het doel van je verhaal moet zijn. Welke richting wil je op? Hogere naamsbekendheid, productverkoop, de toegevoegde waarde van je aangeboden dienst laten zien. Het zijn een paar voorbeelden. Heb jij het jouwe gevonden? Onthoud het goed zodat je tijdens het proces je doel niet uit het oog verliest. Schrijf nu alle dingen op die typisch zijn voor het bedrijf. Denk hierbij aan informatie over het product of dienst, de historie en quotes van medewerkers of huidige klanten. Vergeet vooral de blunders, of emotionele verhalen van medewerkers en voor jou ´logische´ andere zaken niet. Dit zijn juist vaak de dingen waaruit je inspiratie kunt opdoen en waarmee je de échte identiteit kunt laten zien. Met al je goede kanten, maar ook de kanten die je menselijk maken. Ben dus persoonlijk. Dit zorgt ervoor dat het publiek zich met het bedrijf kan identificeren waardoor er een binding ontstaat. En dat is het uiteindelijke doel.

Stap 3: Vormgeving van het verhaal

Ja, nu mogen we  onze innerlijke J.K. Rowling loslaten en met behulp van alle verzamelde informatie een verhaal vormgeven. Hiervoor zal het plot duidelijk moeten worden. Het volgende diagram kan daarbij helpen. Een goed verhaal is altijd opgebouwd uit de onderstaande basiselementen:

De elementen kort toegelicht:

Exposition: dit is de introductie van het verhaal inclusief de beschrijving van de hoofdrolspeler(s).
Conflict: het conflict is het hoofdprobleem van de hoofdrolspeler, vaak hetgeen wat het plot vormt. Het is vaak een doel wat de hoofdpersoon moet bereiken om het probleem te overwinnen.
Rising action: dit zijn alle gebeurtenissen die leiden tot de uiteindelijke climax. Hierbij zitten karakterontwikkelingen en gebeurtenissen die zorgen voor spanningsopbouw bij inbegrepen.
Climax: het meest spannende punt van het verhaal, een keerpunt voor het plot of de doelen van de hoofdpersoon.
Falling action: dit zijn alle gebeurtenissen die ontstaan als gevolg van de climax. Hierbij worden onbeantwoorde vragen beantwoord, wordt het plot afgerond en is er sprake van verdere karakterontwikkeling van de hoofdpersoon
Resolution: het einde van het verhaal. Dit hoeft niet altijd een ‘happy end’ te zijn. Het kan het publiek met vragen, antwoorden, frustratie of tevredenheid achterlaten.

Hou de aandacht van het publiek vast door elementen in het verhaal toe te voegen die spanning opbouwen, op welke manier dan ook. Blijf echter wel dichtbij de kern van het bedrijf, zodat het oprecht overkomt.

Stap 4: Kies de kanalen

Nu je het verhaal hebt geschreven ga je het juiste kanaal bepalen. Stem deze af met de kanalen die het meest door de doelgroep worden gebruikt. Zijn dit bijvoorbeeld jongvolwassenen? Denk dan bijvoorbeeld aan verschillende social media kanalen als Snapchat en Instagram. Hier zijn de meeste mensen uit de doelgroep te vinden. Ouderen? Denk aan televisie, tijdschriften of kranten.

De zichtbaarheid en de spanningsboog vergroten? Kies voor crossmediaal verspreiden. Deel het verhaal op in stukken of meerdere versies en kies voor ieder stuk het juiste kanaal en middel. Gebruik bijvoorbeeld video’s op Facebook, een aantrekkelijke afbeelding of ingekorte video op Instagram en op Snapchat korte stukken in ‘Je verhaal’. Zorg ervoor dat als je niet het volledige verhaal op een kanaal verspreidt je ze leidt naar het kanaal waar deze wel volledig te zien is, bijvoorbeeld je website.

Stap 5: Verspreiding en data verzamelen

Hij mag de wereld in! En nu maar afwachten hoe hij wordt ontvangen. Vergeet vooral niet zoveel mogelijk data bij te houden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door je verhaal op een aparte landingspagina op je website te plaatsen. Hierdoor kun je makkelijker de traffic op deze pagina bijhouden. Maak je gebruik van crossmediale marketing, zorg dan dat je analyseert welke kanalen het meeste publiek trekken. Hiermee kun je later mogelijke aanpassingen doen in je kanaalkeuze. Deze data kan voor een eventueel volgend verhaal handig zijn.

Laat die innerlijke Shakespeare los in 3..2..1..

Meer weten over de mogelijkheden van storytelling voor uw product of dienst? Neem gerust even contact met ons op!