Facebook, al jaren het kanaal waar dagelijks miljoenen mensen op inloggen. Een uitermate geschikt platform om je doelgroep mee te bereiken waarbij, mits je een goede strategie volgt, de wereld aan je voeten ligt en je mensen bereikt die je normaal wellicht nooit zou bereiken. Door de jaren heen is Facebook dan ook doorontwikkeld door Team Zuckerberg, waarbij zij lang niet altijd prijs geven wanneer (of wat) er iets gewijzigd wordt. Zo is er vorige week een update uitgevoerd die heel wat Social Media Experts op het verkeerde been hebben gezet. De titels en uitgelichte afbeelding kunnen namelijk niet meer gewijzigd worden. Paniek!

Titels aanpassen

Voorheen was het mogelijk om je titel van je bericht op het platform zelf aan te passen. Op deze manier kon je je volgers triggeren om een bepaalde actie uit te voeren. Je bericht moet natuurlijk wel opvallen in de overload aan informatie die mensen aangeboden krijgen in hun tijdlijn. Zo kopieerde je de link in je bericht, zocht je een mooie & passende afbeelding en herschreef je de titel voor Facebook. Dit zag er ongeveer zo uit:

Sinds de wijziging van Facebook begin augustus is dit niet meer mogelijk. Vele Social Media Experts zijn sindsdien dan ook radeloos en vragen zich af waarom Facebook dit heeft gedaan. Het plannen van berichten wordt op deze manier namelijk een stuk lastiger gemaakt. De meest logische verklaring voor deze wijziging door Facebook is dat zij ‘Nep nieuws’ tegen willen gaan. Het werd namelijk te makkelijk om volgers naar externe domeinen te sturen met een opgepimpt berichtje op Facebook. Kopieer de link van Nu.nl in je tijdlijn, plaats er een angstaanjagende afbeelding bij en zeg dat er een bom is ontploft. Je kan er vanuit gaan dat vele mensen hier vervolgens op klikken. Iets wat ongetwijfeld heel leuk is voor de website eigenaar, maar iets waar Facebook niet op zit te wachten als het gaat om haar betrouwbaarheid.

Hoe nu verder

Sinds de update is het een stukje moeilijker om dus aantrekkelijke Facebook-berichten op te maken. Het is echter nu belangrijker geworden hoe het bericht op de website geplaatst wordt. Facebook neemt namelijk de ‘snippet’ van je bericht 1 op 1 over van je website, evenals je ‘uitgelichte afbeelding’. Wil jij er dus zeker van zijn dat je bericht op Facebook er aantrekkelijk en uitnodigend uit ziet?  Houd hier dan rekening mee bij de plaatsing van je bericht op je website en pas het aan zoals jij denkt dat het op je social media kanalen mooi weergegeven wordt!

Heb jij vragen omtrent je social media kanalen of kom je ergens niet uit? Neem gerust contact met ons op of stuur een berichtje via de chat-functie.