Ineens waren ze daar: vloggers. Dagelijks posten ze een video op YouTube waarin ze, nou ja eigenlijk niets bijzonders doen. Maar ondertussen lijkt het aantal views alleen maar te stijgen. Net als het saldo op hun bankrekening.

En hoewel ik er heus wel bij stil sta hoe belachelijk het is dat ik naar het leven van een totale vreemde zit te kijken, betrap ik ook mezelf erop hoe interessant ik het vind. Ik weet inmiddels namelijk dat Enzo Knol een relatie heeft met Dee, de ouders van Monica Geuze zijn gescheiden en Croco Jill zojuist een neuscorrectie heeft laten doen.

Gelukkig blijk ik niet de enige te zijn. Er worden meetings georganiseerd waar duizenden jongeren op af komen, hun merchandise gaat als warme broodjes over de toonbank en wanneer Mascha iets draagt, is het de volgende dag overal uitverkocht. Ze worden dan ook niet voor niets social influencers genoemd.

Bedrijven staan in de rij om een samenwerking aan te gaan en de YouTubers doen hun best om zo onopvallend mogelijk hun product te promoten (door het ineens een maand lang 3 keer per dag te eten bijvoorbeeld). Big business aangezien jongeren van deze generatie nog maar weinig lezen en amper tv kijken.